کمیته خیریه آرغوشه معرفی مختصر

 

کمیته آرغوشه یک انجمن خیریه است که توسط چهار نفر در سال 2005 تاسیس شد. نام این کمیته برگرفته از قریه دوردستی در شمال بند امیر است که در ولایت بامیان واقع شده است. این کمیته اولین مکتب اش را در این قریه اعمار نمود.

ماموریت اصلی کمیته حمایت و فراهم آوری هزینه مالی برای پروژه های معارف در دورترین نقاط افغانستان است. این کمیته یک موسسه غیر دولتی نیست بلکه یک مجموعه از انسانهای دردمندی هستند که برای موسسه غیر دولتی و به هدف کمک به تعلیم و تربیه در افغانستان پول جمع آوری می کنند. این کمیته هیچ نوع مصارف اداری نداشته واعضای آن تمام مصارف وارده را خود شان شخصا پرداخت می کنند. پروژه های این کمیته توسط موسسه خوش نام و معتبر شهدا در افغانستان تطبیق میشوند.

کمیته آرغوشه از شروع تاسیس آن در سال 2005 فعالیتهای عمده ذیل را حمایت کرده و می کنند:

  • کمک به معارف در افغانستان با اعمار مکاتب در دورترین نقاط کشور.
  • اعمار 13 مکتب بزرگ در طی 14 سال گذشته.
  • بیش از 5500 شاگرد که بیشتر از نصف آن را دختران تشکیل داده و درمکاتیب که با همکاری این کمیته اعمار شده شرکت میکنند.
  • اعمار این مکتب ها تاثیر مستقیم روی بهبود زندگی بیش از 40000 نفر داشته اند.
  • بذل توجه و حمایت ویژه از تحصیل دختران و خانم ها از دوره ابتدایی الی دوره دانشگاه.

بنیان گذاران و دست اندرکاران کمیته آرغوشه افراد و شخصیت های ذیل هستند:

مارکو نیادا:

مارکو نیادا متولد سال 1952 در شهر میلان ایتالیا است. او از دانشگاه جنیوا در سویس در رشته روابط بین الملل در سال 1978 فارغ شده است. ایشان بین سالهای 1979 – 2008 به عنوان گذارشگر بین المللی موفق، با یکی از روزنامهای معروف ایتالیا کار نموده و از سال 1993 به بعد ریس بخش این روزنامه در لندن بوده اند. ایشان از سال 2009 به این طرف همکار یک شرکت روابط مالی مستقر در لندن بنام فسبری میباشند. از ایشان چهار کتاب در امور مالی بین المللی و موضوعات اجتماعی به نشر رسیده است.

او با خانم ماریا روزاریا ازدواج نموده که حاصل آن پسری بنام اندریا است. اندریا متولد سال 1991 میباشد که تا کنون سه بار (2004، 2011 و 2017) به افغانستان سفر کرده است. مارکو برای اولین بار در یک سفر پرماجرا در سال 1975 در مسیر شان به سرزمین هندوستان با یک موترلاندرور کهنه به افغانستان سفر نموده و از آن به بعد عاشق این کشور است.

فلیپوگراندی:

فلیپوگراندی متولد سال 1957 در شهر میلان ایتالیا است. ایشان بعد از ختم تحصیلات شان در رشته تاریخ و ادبیات در سال 1984 به عنوان رضاکار بین المللی با یک موسسه خیریه کارش را برای پناهندگان کمبودیایی درشمال غرب تایلند آغاز نمودند. این تجربه در واقع آغاز تعهد و تلاش دوام دار برای ایشان در عرصه کارهای بشردوستانه و همکاری های بین المللی بود. ایشان از سال 1988 – 2004 مامور برجسته کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امو پناهندگان بود که فرصت یافتند تا هم در مرکز این سازمان در جنیوا و هم در کشورهای دیگر به شمول سودان، عراق، افریقای مرکزی و افغانستان خدمت کنند.

ایشان در مجموع چهار سال در افغانستان مشغول خدمت بودند – نخست به عنوان مسول عمومی اداره پناهندگان سازمان ملل و بعدن هم به حیث معاون فرستاده خاص سرمنشی ملل متحد در امور افغانستان که مشخصا نظارت از انتخابات، خلع سلاح عمومی و موضوعات حقوق بشر را به عهده داشتند. ایشان در اکتبر 2005 به عنوان معاون کمیساریای عمومی اداره سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی به خاور میانه رفتند. این اداره مسول ارایه خدمات اولیه زندگی همچون تعلیم، صحت و خدمات اجتماعی به آوارگان فلسطینی هستند. ایشان در جنوری 2010 به عنوان دبیرکل این سازمان تعین شدند.

فلیپوگراندی در جنوری 2016 به عنوان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امو پناهدگان مقرر شدند.

ماریا روزاریو نیادا:

خانم نیادا متولد سال 1954 درشهر میلان ایتالیا است. ایشان درسال 1980 در رشته تاریخ قرون وسطی فارغ شده و یک کتاب و چندین مقاله در رابطه با تاریخ اروپا در قرون وسطی نوشته اند. ایشان عاشق تدریس هستند، برای 12 سال تمام و قبل از آن که با شوهرش در سال 1993 به لندن نقل مکان کنند در لیسه های مختلف تاریخ و ادبیات ایتالیا تدریس نمودند.

ایشان در دوران زندگی در لندن علاقمند تاریخ پخت و پز غذایی شدند. ماریا با دوست نزدیک شان کلودی شیهادی کورس های پخت و پزغذا های لبنانی و ایتالیایی را راه اندازی نموده و طی هفت سال در این ذمینه فعالیت داشتند.

ایشان عاشق سفر و تدریس هستند و در این راستا انگیزه کارش را از راه اندازی پروژه های تعلیمی در افغانستان بدست میاورد. ماریا مسول تهیه و گردآوری منابع پولی برای پروژه های تعلیمی کمیته آرغوشه در افغانستان بوده  و صفحه انترنیتی و خبری این کمیته را مدیریت میکنند.

پاولو لذاتی:

پاولو متولد سال 1958 در شهر میلان ایتالیا است. ایشان با داشتن مدرک تحصیلی در رشته اقتصاد و دپلوم در رشته تاتروکیل موفق امور مالیاتی اند. ایشان با شرکت های زیادی همکاری داشته و فعلا شرکت شخصی خویش را در میلان نیز اداره می کنند.

پاولو عضو فعال بورد گروپ های مهم ایتالیایی را نیز در کارنامه خویش دارند. ایشان در گرداندن پروژه های اجتماعی زیادی سهم داشته و گراننده چندین بنیاد خیره میباشند که برای بهبود اطفال با امراض ذهنی کار نموده و مبارزه می کنند. قبل از سهم گیری ایشان در تقویت معارف در افغانستان ایشان پول ساخت یک خانقاه را در کشور پیرو اهدا کردند. این خانقا در خدمت محروم ترین قشرجامعه محلی بوده و در دامنه تپه ای زیبای کوردلابرانکا در ارتفاع 3400 متر از سطح بحر بنا نهاده شده است.

پاولو عاشق اًپرای ایتالیایی است.

مصطفی حسینی:

مصطفی حسینی متولد سال 1979 در قریه دوردست سیازمین از مربوطات دره باستانی حصارنای غزنی است. ایشان در سن 17 سالگی درروزگاری که طالبان در حال به قدرت رسیدن و پیش روی بودند به پاکستان مهاجر شده و هفت سال را در آنجا با سختی و رنج زندگی بسر کرد. ایشان در دوران مهاجرت به خاطر نداشتن مدارک لازم نتوانستند تحصیلات رسمی کسب کنند و درکویته به دروس حوزوی و غیر رسمی مصروف شدند. او دو سال بعد از سقوط طالبان به افغانستان بازگشته و با اداره پناهندگان سازمان ملل در شهر غزنی مشغول روزانه کاری شد. ایشان در شروع سال 2004 کارش را رسما با این اداره در بامیان بعنوان کارمند ساحوی آغاز نمودند و در سال 2010 وقتی به دفتر مرکزی کابل منتقل شدند مسول این دفتر در بامیان و مناطق مرکزی هزاره جات بود. در آن سال ها ایشان اولین مامور محلی/افغان این سازمان بود که مسولیت اداره یک دفتر ساحوی رسما به ایشان واگذار شده بود.

حسینی بعد از هفت سال خدمت در دفتر مرکزی این سازمان در کابل در اپریل 2017 به عنوان مامور بین المللی این اداره تقرر حاصل نموده و فعلا در دومین ماموریت بین المللی اش درشرق افریقا – ایتوپی – مشغول کار اند. مصطفی حسینی از شروع کار با این اداره تحصیلات عالی خویش را نیز آغاز نموده و در رشته های مدیریت بحران از دانشگاه ویسکونسین امریکا، مدیریت عمومی از دانشگاه انجیلیناروسکین بریتانیا، مهاجرت اجباری ازدانشگاه آکسفورد در لندن و مدیریت بازرگانی از دانشگاه مشعل در کابل مدارک تحصیلی دارد.

ایشان از شروع کار کمیته آرغوشه درافغانستان نماینده رضاکار این کمیته بوده و نقش حیاتی را در تمام عرصه های کاری آن به عهده دارند. حسینی کشور و مردمش را دوست داشته و عاشق کار و خدمت برای سواد و آگاهی است.

حامیان ازاد کمیته:


طی سالها فعالیت کمیته آرغوشه درافغانستان افراد و شخصیت های زیادی ازتلاش های خیریه این کمیته حمایت نموده و عضویت افتخاری این کمیته را کسب نموده اند که در میان آنان از شخصیهای مانند داکترحبیبه سرابی، داکترسیماسمر، محمد رضا ادا، عبدالروف نوید، جواد وفا، و…میتوان نام برد.

فعالیتهای کمیته آرغوشه

کمیته آرغوشه از بدو تاسیس تاکنون فعالیتهای ذیل را به اجرا گذاشته و یا هم در حال اجرای این فعالیتهای میباشد:

اعمار مکاتیب و تاسیس کتابخانه ها:


ایجاد تعمیر مکتب از فعالیتهای عمده کمیته است. داشتن ساختمان مناسب مکتب بدون شک از پیش شرطهای مهم تعلیم معیاری به شمار میرود. تجربه در ساحات کاری این کمیته نشان داده است که ایجاد تعمیرمکتب تاثیرمثبت روی مردم ساحات تحت پوشش گذاشته و پروژه های ضروری دیگری را به همت دولت و یا موسسات دیگر نیز جذب نموده اند. تهیه میز و چوکی، آب اشامیدنی و درمورد ضروری ایجاد کتابخانه جزء از ملحقات مکاتیب است که شامل اعمار مکاتیب توسط کمیته است. مکاتب اعمار شده به سایزهای 8 الی 16 صنف بناشده که ظرفیت جا دادن 300 الی 800 شاگرد را دارا می باشد.

طی 14 سال گذشته کمیته آرغوشه با همکاری موسسه شهدا در ساحات مختلف ولایت بامیان ساختمان مکاتب ذیل را اعمار نموده اند:
1. مکتب آرغوشه (یکاولنگ)، 2. مکتب سریقول (یکاولنگ)، 3. مکتب دره علی (یکاولنگ)، 4. مکتب جولا (شیبر)، 5. مکتب کمیتی (مرکز بامیان)، 6. مکتب رسالت (شهیدان)، 7. مکتب غوراب (سیغان)، 8. مکتب چهارده (یکاولنگ)، 9. مکتب زارین (یکاولنگ)، 10. مکتب سری سراب (ورس)، 11. مکتب میانکاوک (پنجاب)، 12. مکتب سری ترنوک (یکاولنگ 2)، 13. مکتب لرگر (شهرستان دایکندی که در حال اعمار است).

معلومات مفصل همرا با عکس و ویدیو در باره این مکاتیب در ویبسایت کمیته آغورشه قابل دست رس است.

اهدا بورسیه برای تحصیلات عالی (ویژه بانوان):

کمیته آرغوشه از سال 2014 به این طرف اهدا بورسیه های کامل تحصیلات عالی (دوره لیسانس) ویژه بانوان را روی دست گرفته که مستفدین آن از مکاتب انتخاب میشوند که توسط کمیته آرغوشه اعمار شده است. مستفدین ازمیان فقیرین قشرجامعه انتخاب شده و به آنانی اولویت داده میشوند که بدلیل فقر خانواده گی اما داشتن استعداد بلند و هم چنین به دلایل پیچیده گی اداری ورود به دانشگاه های دولتی نمیتوانند به تحصیلات شان ادامه دهند. کمیته آرغوشه تحت برنامه بورسیه کامل تحصیلات آنان را در یکی از دانشگاهای خصوصی (فعلا برنامه فقط محدود به دانشگاه گوهرشاد در کابل است) حمایت میکند. چنانچه ذکرشد، شرایط انتخاب شدن برای بورسیه دومورد مشخص است: 1. نمرات بلند دوره لیسه و 2. عدم بضاعت کافی خانواده که مانع ادامه تحصیلات عالی میشود.

آماراهدا بورسیه های کمیته آرغوشه تاکنون قرار ذیل است:

ازشروع برنامه در سال 2014 به تعداد 20 دختر تحت پوشش این برنامه بوده و هستند که از آن میان به تعداد 12 تن از آنان درمقاطع مختلف درسی در حال فرارگیری دروس دانشگاه شان میباشند و به تعداد 8 تن آنان قبلا فارغ شده اند. اکثرمستفدین این برنامه با نمرات بلند وکدری فارغ شده اند. رشته های تحصیلی حقوق، انجینری، کمپوترساینس، اقتصاد و مدیرت در میان رشته های هستند که مستفدین این برنامه یا از آن فارغ شده اند و یا درآن مشغول تحصیل اند.

علاوه برتهیه بورسیه کامل و بهدف آشنایی و آمادگی برای بازار شغل و خوب آموزی، کمیته آرغوشه دوره 18 ماهه کورس زبان انگلیسی و خرید یک پایه لیپتاب را نیز برای مستفدین این برنامه در نظر میگیرد.

کورسهای کمپتوتر و انگلیسی:

کمیته آرغوشه طی سالهای گذشته حداقل سه کورس کمپیوتر و انگلیسی را در مرکز و ولسوالی یکاولنگ با همکاری دفتر شهدا حمایت مالی نموده اند. مستفدین این کورسها اکثرا از فارغین صنوف دوازده مکاتیب بوده که به حمایت مالی کمیته آرغوشه اعمار شده اند. مهارت زبان انگلیسی و کار باکمپیوتر از ضروریات بازار کار بوده و برای فرصت کاریابی بهتر به عنوان وسیله توسعه ظرفیت کاری در نظرگرفته میشود و با اهمیت است.

برنامه آموزش و تقویت ظرفیت معلمین:

درسالهای قبل کمبود معلمین و پایین بودن ظرفیت تدریس درآنان از مشکلات عمده معارف در افغانستان بود. برای سهم گرفتن در کاهش این معضل کمیته آرغوشه کورسهای ارتقای ظرفیت معلمین که حدود 100 معلم درهرکورس/دوره شرکت میکردند را به همکاری موسسه شهدا حمایت مالی کرده است. فراغت از این کورسها توسط اداره معارف به رسمیت شناخته شده و معلمین شامل این کورسها تصدیق لازم را در ختم دوره آموزیشی دریافت میکردند. این برنامه در مرکزبامیان و ولسوالی یکاولنگ طی چندین سال پیاپی تطبیق شده است.

درسالهای اخیر خوشبختانه با ایجاد و تقویت مراکز ویژه تربیت معلم در سراسر کشور و فارغین دانشگاه ها که اکثرا بعد از فراغت شان مشغول تدریس میشوند این معضل تاحد زیادی در حال رفع شدن است.

برنامه آموزش حرفه:

تحت شرایط دشوار اقتصادی متاسفانه عده ای قبل از فراغت از دوره مکتب مجبور به ترک آن میشوند.  برای تعداد محدود از این افراد کمیته آرغوشه کورسهای آموزش حرفه در رشته های بنایی (ده نفر مرد) نجاری (هشت نفر مرد) و منبت کاری – ریزه کاری هنری با چوب – برای دو خانم را راه اندازی و تطبیق نموده است.

موسسه فیروزکوه تطبیق این برنامه را طی سالهای گذشته به انجام رسانیده و بحث روی برنامهای بشتردر آینده جریان دارد.

برنامه تقویت زنان:

کمیته آرغوشه در قرا و قصاب که تحت پوشش اعمار مکاتب اند در تلاش رسیده گی به بی بضاعترین خانواده ها و حمایت ممکنه از آنها است. بدین منظور با همکاری دفتر شهدا برنامهای تقویت زنان روستا را اجرا نموده است. این برنامه که شامل توزیع گوسفند و اجرای کورسهای سواد آموزی و تدویر جلسات بحث و آموزش ابتدایی تعالیم حقوق بشر میشود در طول سالهای گذشته اجرا شده و به تعداد 90 فامل بی بضاعت را تحت پوشش مستقیم قرار داده است.

 

معلومات بشتر در رابطه با کمیته آرغوشه

برای معلومات مفصل تر از برنامها و فعالیتهای کمیته آرغوشه از ویبسایت این کمیته www.arghosha.org  که به زبان انگلیسی است دیدن نمایید. فلم و عکسهای مربوط به فعالیتهای این کمیته را نیز میتوان در این آدرس انترنیتی تماشا کرد.

بعد ازاین برنامها و فعالیتهای این کمیته بزبان فارسی بطور منظم و به شکل مختصربرای دوستداران وعلاقه مندان ترتیب و به نشر خاهد رسید.

تاریخ بروز رسانی: 15 جون 2019